Özet
İbn Sînâ’nın Kitâbü’ş-Şifâ’sındaki “Cevâmiu İlmi’l-Mûsîkâ” Bölümü ile Salih Zeki Bey’in Hikmet-İ Tabîiyye-İ Umûmiyyeden Mebhâs-ı Savt’ındaki “Mûsikî Sesleri” Bölümünün Mûsikî Nazariyatı Açısından Mukayeseli İncelenmesi
Araştırmamız İbn Sînâ'nın Kitâbü'ş-Şifâ adlı eserindeki "Cevâmiu İlmi'l-Musîka" bölümü ile Salih Zeki Bey'in Hikmet-i Tabîiyye-i Umûmiyyeden Mebhâs adlı eserindeki "Müzik Sesleri" bölümünün müzik teorisi açısından karşılaştırmalı bir çalışmadır. Yazarların bir diğer ortak paydası da kendi zamanlarında matematik ve astronomi alanlarında öncü olmalarıdır. Çalışmamızda hem İbn Sina'nın müzik teorisinde yararlandığı Yunan müziği teorisi hem de daha sonraki dönemde Kindi ve Fârâbî gibi müzik bilginlerinin teorik çalışmalarına yaptığı katkılar, kendi müzikal düşünce ve teorisi ele alınacaktır. Ancak günümüzde kullanılan sistemin müziği temelinde önemli bir yer tutan Rauf Yekta Bey'in getirdiği ses düzenine katkı sağlayan Salih Zeki Bey'in eserindeki “Müzikal Sesler” bölümü ve sahip olduğu eser Bu alanda ses fiziği boyutunda yapılan çalışmalar, Salih Zeki Bey'in Mebhas-ı Savt adlı eserinde ses fiziği alanında incelenecektir.
Anahtar Kelimeler
Müzik Bilimleri, Ses Fiziği, Mûsiki Sesleri, İbn Sina, Salih Zeki