Özet
NÂZIM HİKMET’İN “SEKİZ YÜZ ELLİ YEDİ” ŞİİRİNİN ŞERHİ
Özet
Şiir şerhinin tek bir formülü yoktur. Bir şiir, kelime kelime parçalara ayrılarak analiz edilebileceği gibi yazarının deneyimine ve şiirin onu nasıl etkilediğine odaklanarak da incelenebilir. Bu noktada önemli olan okura yeni bir anlayış kazandırmaktır. Eğer yazılan şerh okurun yeni bir şey görmesini sağlayabilirse yazarın analizi değerli olmuştur. Bu çalışmada Nazım Hikmet’in “Sekiz Yüz Elli Yedi” şiiri İstanbul’un Fethi bağlamında şerh edilmiştir. İncelemede İstanbul’un Fethi’nin çeşitli yazarların eserlerine tezahürü de yine “Sekiz Yüz Elli Yedi” şiiri kapsamında tartışılmıştır. Nazım Hikmet'in İslam’ın beklediği en şerefli gündür bu diye başlayan İstanbul’un Fethini anlattığı "Sekiz Yüz Elli Yedi" şiiri "Konstantiniyye elbette fetholuncaktır, onu fetheden kumandan ne güzel kumandan, onu fetheden asker ne güzel" Fetih hadisi esas alınarak şerh edilmiş bu şerh yapılırken başka birçok eserden olduğu gibi Stefan Zweig'ın İstanbul'un Fethiyle başladığı "İnsanlık Tarihinde Yıldızın Parladığı Anlar" adlı eserinden de yararlanılmıştır. Çalışmaya kaynaklık eden söz konusu eserlerin, İstanbul’un fethini galip ve mağlup taraf olmak üzere iki farklı bakış açısıyla ele alması “Sekiz Yüz Elli Yedi” şiirinin şerhine ayrıca önem kazandırmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Yeni Türk Edebiyatı, Nâzım Hikmet, İstanbul’un Fethi, Ayasofya Camii, Stefan Zweig