Özet
YETİŞKİN EDEBİYATINDA ÇOCUK ALPER KAMU ÖRNEĞİNDE ÇOCUKLUK VE ÇOCUKLUĞUN YOK OLUŞU
Alper Canıgüz’ün Oğullar ve Rencide Ruhlar romanının başkişisi Alper Kamu; yetişkin edebiyatında yer alan çocuklar içerisinde kendine has özellikleriyle diğer çocuklardan farklı bir konumda yer alır. Alper Kamu kendi iradesini ortaya koyan, çocuk dünyasından çok kendine yetişkin dünyasında yer açmak isteyen, kendine has bir karakter ortaya koyar. Bu hâliyle Alper Kamu hem postmodernizmin ebeveynlik anlayışından etkilenir hem de benliğine ait özgün niteliklerle yetişkin edebiyatında öne çıkmış çocuk tip ve karakterlerden ayrılır. Makalede söz konusu çerçevede Alper Canıgüz’ün Oğullar ve Rencide Ruhlar romanının başkişisi Alper Kamu’nun yetişkin edebiyatında yer alan diğer çocuk başkişilerden ayıran karakterini oluşturan olgular Neil Postman’ın tespit ettiği çocuk dünyasını işgal eden yetişkin dünyası görüşü çerçevesinde tartışılmış ve Alper Kamu’nun benliğinin postmodern paradigmada aracılığıyla şekillendiği iddia edilmiştir. Bu bağlamda öncelikle yeni Türk edebiyatında öne çıkan çocuk karakterlerin özellikleri ortaya konarak Alper Kamu ile karşılaştırılmış, ardından Alper Kamu’nun Türk edebiyatında yer alan çocuklar açısından özgün yeri belirlenmiştir. Ardından çocukluk kavramının tarihsel gelişimi ortaya konarak Alper Kamu’nun içinde bulunduğu postmodern paradigmanın çocukluk kavramını nasıl tanımladığı ortaya konmuştur. Son olarak Alper Kamu’nun benliğinin çocuk ve yetişkin dünyası arasındaki sınırları silikleştiren postmodern paradigmada çerçevesinde oluştuğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler
postmodernizm, çocukluk, Oğullar ve Rencide Ruhlar, Alper Canıgüz, ebeveynlik, Türk edebiyatı.