Özet
AHMET HAMDİ TANPINAR’IN BURSA’DA ZAMAN ŞİİRİNDE ESTETİK YARGI
Sanat eseri, estetik bir objeden estetik haz alan bir sanatçının bu hazzını estetik yargıya dönüştürmesiyle ortaya çıkar. Estetik yargıda sanatçı ve obje arasında çıkarsız bir ilişki vardır. Sanatçı öncelikle estetik haz aldığı objeye yönelir. Objede kendisini bulan sanatçı onu iyi, yüce, güzel veya hoş gibi sıfatlarla tanımlar. Sanatçının estetik hazzı ve beğeni yargısı zihinsel bir süreç sonucunda gerçekleşir. Estetik yargı, bu zihinsel sürecin tamamlayıcısıdır. Tanpınar’ın Bursa’da Zaman şiiri, estetik hazzın estetik yargıya dönüşüm sürecini anlatan bir eserdir. Eserde, estetik hazzın kaynağı Bursa’dır. Şiirin dış yapısını planlayan ona edebî, felsefi ve estetik değer katan estetik yargıdır. Estetik yargı, bu anlamda şairin bilgi, birikim ve tecrübelerinin karşılığıdır. Şair, öncelikle Bursa’dan estetik bir haz alır. Bu hazzını beğeni yargısıyla tanımlar. Bu çalışmanın temel amacı, Bursa’da Zaman şiiri örneklemiyle sanat eserlerinin sanatçının zihninde ortaya çıkış sürecini açıklayarak bu konuda daha önce yapılan çalışmalara katkı sağlamaktır. Çalışmada çıkan sonuca göre Bursa’da Zaman şiiri Tanpınar’ın estetik yargısını sembolize etmektedir.
Anahtar Kelimeler
Estetik yargı, Tanpınar, Bursa’da Zaman