KOSOVA-GİLANLI GAZETECİ BURHAN SAİT’İN ATATÜRK’LE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİ VE YAZILARI
(FROM KOSOVO-GILAN JOURNALIST BURHAN SAİT'S THOUGHTS AND ARTICLES ABOUT ATATÜRK
)
Yazar
|
:
Faruk GEZGİN
|
|
Türü |
:
Telif
|
Baskı Yılı |
:
10
|
Sayı |
:
30
|
Sayfa |
:
253-262
|
Özet
Ömrünü Yugoslavya Türklüğünün haklarını arama ve uygulatma mücadelesine adayan Burhan Sait, başka konularda olduğu gibi bu konuda da kendisine Atatürk’ü örnek almıştır. Tito zamanında da Atatürk, sosyalist yönetimce ve Türkler arasında hep övgüyle anılmıştır. Sosyalist dönemin son gençlerinden olan Burhan Sait de Atatürk’e hayrandır. Yugoslavya’nın dağılma sürecine kadar Burhan Sait’in, dönem gereği açıktan milliyetçi-Türkçü ve Atatürkçü olduğunu söylemesi düşünülemezdi. Bu ancak Yugoslavya’nın dağılma sürecinin başladığı 1990 sonrasında ortaya çıkar. Burhan Sait, ilerleyen modern Türkiye’nin Atatürk ve inkılapları sayesinde oluştuğunu görmüştür. Bölgede Türkler arasındaki dinî-tarikatımsı grupta görülen Atatürk düşmanlığını, İslam’ı sadece şekilde gören saplantıyla açıklamıştır. Müslüman bazı Arnavutlarda Atatürk’e Arnavut asıllı olduğu iddiasıyla sahiplenmeyi ama hilafet ve şeriat meselesinde onu reddetmeyi etnik saplantı olarak görmek gerekir. Burhan Sait, bölge Türklerinin Atatürk’ün yolundan ayrılmamasını tavsiye etmiştir.
Anahtar Kelimeler
Atatürk, Burhan Sait, Makedonya, Kosova, Modern Türkiye.
Abstract
Burhan Sait, who devoted his life to the struggle of seeking and enforcing the rights of Yugoslavian Turks, took Atatürk as an example in this matter as well as in other subjects. In the time of Tito, Atatürk was always praised by the socialist administration and by the Turks. Burhan Said, one of the last youths of the socialist era, also admired Atatürk. Until the disintegration of Yugoslavia, it was unthinkable for Burhan Sait to openly say that he was a nationalist-Turkist and Kemalist due to the peculiarities of the period. This only occured after 1990, when the disintegration of Yugoslavia began. Burhan Sait saw that the modern Turkey was being formed owing to Atatürk and his reforms. He regarded the hostility toward Atatürk, seen among the religious-sectarian group within the Turks in the region, as an obsession with seeing Islam only in form. The fact that some Muslim Albanians, embraced Atatürk for his Albanian roots but rejected him in the issues of caliphate and sharia should be seen as an ethnic obsession. Burhan Said recommended that the Turks of the region should not stray from Atatürk's path.
Keywords
Atatürk, Burhan Said, Macedonia, Kosovo, Modern Turkey.