İbn Sînâ’nın Kitâbü’ş-Şifâ’sındaki “Cevâmiu İlmi’l-Mûsîkâ” Bölümü ile Salih Zeki Bey’in Hikmet-İ Tabîiyye-İ Umûmiyyeden Mebhâs-ı Savt’ındaki “Mûsikî Sesleri” Bölümünün Mûsikî Nazariyatı Açısından Mukayeseli İncelenmesi
(A Comparative Review of “Cevâmiu İlmi’l-Mûsîkâ” (Complete Works on Music Theory) part of Avicenna’s Kitâbü’ş-Şifâ (The Book of Healing) and “Mûsiki Sesleri” (Sounds of Music) part of Salih Zeki Bey’s Hikmet-i Tabîiyye-i Umûmiyyeden Mebhâs-ı Savt (Matter of Sound in Knowledge of General Nature) Based
)
Yazar
|
:
Prof. Dr. Ferdi KOÇ
, Ayşegül Baltürk Başar
|
|
Türü |
:
Telif
|
Baskı Yılı |
:
11
|
Sayı |
:
33
|
Sayfa |
:
1-11
|
Özet
Araştırmamız İbn Sînâ'nın Kitâbü'ş-Şifâ adlı eserindeki "Cevâmiu İlmi'l-Musîka" bölümü ile Salih Zeki Bey'in Hikmet-i Tabîiyye-i Umûmiyyeden Mebhâs adlı eserindeki "Müzik Sesleri" bölümünün müzik teorisi açısından karşılaştırmalı bir çalışmadır. Yazarların bir diğer ortak paydası da kendi zamanlarında matematik ve astronomi alanlarında öncü olmalarıdır. Çalışmamızda hem İbn Sina'nın müzik teorisinde yararlandığı Yunan müziği teorisi hem de daha sonraki dönemde Kindi ve Fârâbî gibi müzik bilginlerinin teorik çalışmalarına yaptığı katkılar, kendi müzikal düşünce ve teorisi ele alınacaktır. Ancak günümüzde kullanılan sistemin müziği temelinde önemli bir yer tutan Rauf Yekta Bey'in getirdiği ses düzenine katkı sağlayan Salih Zeki Bey'in eserindeki “Müzikal Sesler” bölümü ve sahip olduğu eser Bu alanda ses fiziği boyutunda yapılan çalışmalar, Salih Zeki Bey'in Mebhas-ı Savt adlı eserinde ses fiziği alanında incelenecektir.
Anahtar Kelimeler
Müzik Bilimleri, Ses Fiziği, Mûsiki Sesleri, İbn Sina, Salih Zeki
Abstract
In the research, the "Cevâmiu İlmi'l-Musîka" section in Ibn Sinâ's work Kitâbü'ş-Şifâ and the "Music Sounds" section in Salih Zeki Bey's Mebhâs-ı Savt were also examined in terms of musical theory. It is understood that while writing Avicenna's work, together with Greek philosophers such as Pythagoras, he wrote works on the musical theory of his predecessors such as Al-Kindi and Fârâbî, and also benefited from the works of music scholars. Salih Zeki Bey, on the other hand, gave place to the sound physics theories of the period in terms of general content and important representatives of these from foreign sources. In the subject of musical sounds, he handled the existing theory individually from the perspective of a physicist and revealed his inferences. However, it should be noted here that Rauf Yekta Bey and his theory definitely had an impact on Salih Zeki Bey.
Keywords
Music Sciences, Acoustics, Sounds of Music, Avicenna, Salih Zeki