AYSEL ÖZAKIN’IN GENÇ KIZ VE ÖLÜM ROMANINDA YAZAR FİGÜRASYONU
(AUTHOR FIGURATION IN AYSEL ÖZAKIN'S NOVEL THE YOUNG GIRL AND DEATH
)
Yazar
|
:
Doç. Dr. Macit Balık
, Yağmur Alkır
|
|
Türü |
:
Telif
|
Baskı Yılı |
:
11
|
Sayı |
:
34
|
Sayfa |
:
45-57
|
Özet
Alman edebiyatına özgü bir tür olan ve oluşum / büyüme romanı olarak da adlandırılan bildungsroman, kişinin kimliğini oluşturma sürecinde geçirdiği tüm maddi ve manevi süreçleri içerirken, bildungsromanın bir alt türü olarak ortaya çıkan künstlerroman (sanatçı romanı) ise bireyin sanatçı olma yolunda geçirdiği olumlu, olumsuz tüm aşamaları ele alır. Roman türünün ilk örneklerinin verildiği Tanzimat Dönemi’nden kısa bir süre sonra Halit Ziya’nın Mai ve Siyah’ındaki Ahmet Cemil, yazar figürasyonunun odağa alındığı ilk örnek olarak kabul edilir. Türk edebiyatının ilerleyen dönemlerinde sanatçı romanı olarak nitelendirilebilecek pek çok eser kaleme alınmıştır. Sanatçı-yazar figürasyonlarının merkezinde yer aldığı romanlarda yazar gerçekliğinden yoğun izler bulunması, romancının kurgu anlayışının kurgulanması anlamına da geldiği için okuyucuya yaratım süreçleri ile ilgili önemli göstergeler de sunar. Bu romanlardan biri de Aysel Özakın’ın (d. 1942) incelemeye konu olan Genç Kız ve Ölüm (1980) romanıdır. Yazar bu romanda, 1970’li yıllarda hem kadın hem de yazar olma sürecinin barındırdığı zorlukların yanı sıra sanat, yazı, kadın, cinsel kimlik ve toplum arasındaki ilişkileri de kurgusal bağlamda ortaya koymaya çalışır. Bu çalışmada başkişisi bir kadın yazar figürü olan Genç Kız ve Ölüm romanı künstlerroman bağlamında incelemeye tabi tutulmuş, kadının kendini var etme süreçlerinde yaşadığı sıkıntılar yazar figürasyonu üzerinden değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Aysel Özakın, Genç Kız ve Ölüm, künstlerroman (sanatçı romanı), bildungsroman, yazar figürasyonu
Abstract
Bildungsroman, a genre unique to German literature and also called the formation / growth novel, includes all the material and spiritual processes that a person undergoes in the process of forming his identity, while künstlerroman (artist novel), which appears as a subgenre of bildungsroman, deals with all the positive and negative stages that an individual undergoes on the way to becoming an artist. Shortly after the Tanzimat Period, in which the first examples of the novel genre were given, Ahmet Cemil in Halit Ziya's Blue and Black (Mai ve Siyah) is considered to be the first example in which the figuration of the author was focused. In the later periods of Turkish literature, many works that can be described as artist novels were written. The presence of intense traces of the author's reality in the novels in which the artist-writer figurations are at the center also provides the reader with important indicators related to the creation processes, as it means the construction of the novelist's understanding of fiction. One of these novels is by Aysel Özakın (b. 1942) is the subject of a review of The Young Girl and Death (1980) novel. In this novel, the author tries to Decipher the difficulties of becoming both a woman and a writer in the 1970s, as well as the relationships between art, writing, women, sexual identity and society in a fictional context. In this study, the novel of a Young Girl and Death, which is the figure of a female writer, was examined in the context of künstlerroman, and the difficulties experienced by women in the processes of self-existence were tried to be evaluated through the author figuration.
Keywords
Aysel Özakın, The Young Girl and Death, künstlerroman (artist novel), bildungsroman, author figurati