ÖMER F. OYAL’IN ROMANLARINDA GÖLGE ARKETİPİNİN GÖRÜNÜMÜ
(THE APPEARANCE OF THE SHADOW ARCHETYPE IN ÖMER F. OYAL’S NOVELS
)
Yazar
|
:
Şafak Karakoç
|
|
Türü |
:
Telif
|
Baskı Yılı |
:
11
|
Sayı |
:
35
|
Sayfa |
:
193-206
|
Özet
Arketiplerin varlığı insanlığın ortaya çıktığına kadar uzanır. Bu nedenle arketipler mitoloji, din, antropoloji, psikoloji gibi birçok bilim dalından beslenir. Jung’un kişilik arketiplerinden biri olan gölge arketipi de her arketip gibi kolektif bir yapıya sahiptir. Bu nedenle bu arketip her insanda ortak bazı düşünce ve davranışlara işaret eder. Araştırmacılar her insanın bir gölge tarafının olduğu konusunda fikir birliğine varmışlardır. Çünkü her insanda görülen tipik davranışlar aslında onların gölgelerinin olduğunu gösterir. Gölge arketipi tespit edilmesi güç bir arketip olsa da insanın istemediği ve bu yüzden bilinçaltına göndermek istediği her şey olarak tanımlanabilir. Bu nedenle toplumda hoş karşılanmayan her duygu; öfke, kin, nefret, intikam gibi kişinin karanlık yönüne atıfta bulunduğu için gölgenin varlığını ispatlar. Ancak her arketip gibi gölgenin de yalnızca olumsuz yönü bulunmaz. Yaratıcılığı besleyen gölge bireylerin çeşitli konularda başarılı olmasını sağlayan bir dürtü fonksiyonu da üstlenebilir.
Günümüz romancılarından Ömer Fikret Oyal’ın altı romanında tespit edilen gölge arketipinin varlığı genellikle romanın başkişilerinde karşılaşılır. Bu kahramanların birbirinden farklı yönleri bulunsa da gölgelerinin kişiliklerine etkisi benzer yönlerini arttıran başlıca unsur olur. Bu çalışmada gölge arketipinin romanın ana kahramanlarda nasıl seyrettiği üzerinde durulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Psikanaliz, Mitoloji, Arketip, Gölge, Ömer F. Oyal
Abstract
The existence of archetypes dates back to the emergence of humanity. Therefore, archetypes draw from various fields of study, such as mytology, religion, anthropology and psychology. Jung’s personality archetype, the shadow archetype, like any other archetype, has a collective nature. Hence, this archetype points to certain common thoughts and behaviors in every individual. Researchers have reached a consensus that every individual has a shadow side because the typical behaviors observed in each person actually indicate the presence of their shadow. Although identifying the shadows archetype may be challenging, it can be described as everything that an individual does not want and therefore wishes to relegate to the subconscious. Hence, any socially unacceptable emotion, such as anger, resentment, hatred or revenge, refers to the existence of the shadow because it alludes to an individual’s dark side. However, like any other archetype, the shadow is not limited to negative aspects alone. The shadow, which nourishes creativity, can also serve as an impetus for individuals to succeed in various areas.
The presence of the shadow archetype, identified in six novels by contemporary novelist Ömer Fikret Oyal, is generally encountered in the main characters of the novels. Although these heroes have different aspects, the influence of their shadow is a common element that tends to amplify certain facets of their personalities. This study focuses on how the shadow archetype manifests in the main characters of the novels.
Keywords
Psychoanalysis, Mythology, Archetype, Shadow, Ömer F. Oyal,