NÂZIM HİKMET’İN “SEKİZ YÜZ ELLİ YEDİ” ŞİİRİNİN ŞERHİ
(COMMENTARY ON NÂZIM HİKMET’S POEM “SEKİZ YÜZ ELLİ YEDİ”
)
Yazar
|
:
Doç. Dr. Muhammet Sani ADIGÜZEL
|
|
Türü |
:
Telif
|
Baskı Yılı |
:
11
|
Sayı |
:
35
|
Sayfa |
:
16-28
|
Özet
Özet
Şiir şerhinin tek bir formülü yoktur. Bir şiir, kelime kelime parçalara ayrılarak analiz edilebileceği gibi yazarının deneyimine ve şiirin onu nasıl etkilediğine odaklanarak da incelenebilir. Bu noktada önemli olan okura yeni bir anlayış kazandırmaktır. Eğer yazılan şerh okurun yeni bir şey görmesini sağlayabilirse yazarın analizi değerli olmuştur. Bu çalışmada Nazım Hikmet’in “Sekiz Yüz Elli Yedi” şiiri İstanbul’un Fethi bağlamında şerh edilmiştir. İncelemede İstanbul’un Fethi’nin çeşitli yazarların eserlerine tezahürü de yine “Sekiz Yüz Elli Yedi” şiiri kapsamında tartışılmıştır. Nazım Hikmet'in İslam’ın beklediği en şerefli gündür bu diye başlayan İstanbul’un Fethini anlattığı "Sekiz Yüz Elli Yedi" şiiri "Konstantiniyye elbette fetholuncaktır, onu fetheden kumandan ne güzel kumandan, onu fetheden asker ne güzel" Fetih hadisi esas alınarak şerh edilmiş bu şerh yapılırken başka birçok eserden olduğu gibi Stefan Zweig'ın İstanbul'un Fethiyle başladığı "İnsanlık Tarihinde Yıldızın Parladığı Anlar" adlı eserinden de yararlanılmıştır. Çalışmaya kaynaklık eden söz konusu eserlerin, İstanbul’un fethini galip ve mağlup taraf olmak üzere iki farklı bakış açısıyla ele alması “Sekiz Yüz Elli Yedi” şiirinin şerhine ayrıca önem kazandırmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Yeni Türk Edebiyatı, Nâzım Hikmet, İstanbul’un Fethi, Ayasofya Camii, Stefan Zweig
Abstract
Abstract
There is no single formula for poetry commentary. A poem can be analyzed by breaking it down word by word, or it can be studied by focusing on the author's experience and how the poem affects him. The important thing at this point is to give the reader a new understanding. If the commentary can make the reader see something new, the author's analysis has been valuable. In this study, Nazım Hikmet's poem "Sekiz Yüz Elli Yedi (Eight Hundred and Fifty Seven)" is annotated in the context of the Conquest of Istanbul. In the review, the manifestation of the Conquest of Istanbul in the works of various writers is also discussed within the scope of the poem "Sekiz Yüz Elli Yedi". Nazım Hikmet's poem "Sekiz Yüz Elli Yedi", in which he describes the Conquest of Istanbul, which begins with the verse “İslam’ın beklediği en şerefli gündür bu” (this is the most honorable day awaited by Islam), is annotated through the hadith of conquest: "Constantinople will of course be conquered, what a beautiful commander is the commander who conquers it, how beautiful is the soldier who conquers it". As well as many other works, the commentary presented here also refers to Stefan Zweig's work titled "Decisive Moments in History", which starts with the Conquest of Istanbul. The fact that the works in question discuss the conquest of Istanbul from two different perspectives, the victor and the defeated, adds additional importance to the commentary of the poem "Sekiz Yüz Elli Yedi".
Keywords
New Turkish Literature, Nâzım Hikmet. Conquest of İstanbul, Ayasofya Mosque, Stefan Zweig.