MUSTAFA KUTLU’NUN “KÖTÜ BÜLBÜL” ÖYKÜSÜ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME
(A EVALUATION ON THE MUSTAFA KUTLU’S STORY OF “KÖTÜ BÜLBÜL”
)
Yazar
|
:
Dr. Osman EROĞLU
|
|
Türü |
:
Telif
|
Baskı Yılı |
:
2018
|
Sayı |
:
12
|
Sayfa |
:
315-331
|
Özet
Mustafa Kutlu, gelenekten ve hayattan aldığı kavramları halk kültürü ve ağzıyla okuyucusuna sunmayı başarabilen, bunu yaparken de birçok zaman alegorik bir anlatımı tercih eden önemli bir yazardır. Onun, “Kötü Bülbül” öyküsü, Türk edebiyatında ve dünya edebiyatında önemli yer tutan “gül ve bülbül” mazmununun parodik bir hâlidir. Öyküde, klasik edebiyatta “âşık ve maşuk”un alegorisi olan gül ve bülbülün hikâyesine dokunuşlar eleştirel bir tavırla yapılmış; bu eleştiriyi sağlamak için kavramların klasik çağrışımlarının ötesine geçilmiştir. Yer yer arabeske başvurarak, vandalist duygularla ve gelenekten intikam almayı amaçlayan yeni bülbül nesli, kendilerine biçilmiş yazgılarını yenmek için geleneği kırmayı arzulamışlardır. Kutlu, bu öyküsünde iç içe geçmiş öykü katmanları yaratarak alt ve üst metin oluşturmayı amaçlamış; üst metinde geleneği yıkmayı amaçlarken alt metinde yokluk bilgisine dair unsurları okuyucusuna sunmaya çalışmıştır. Bu çalışmada ise yazarın kurgusal girişimleri ve oluşturmak istediği anlam katmanlarının değerlendirilmesi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Mustafa Kutlu, Kötü Bülbül, Gül ve Bülbül, fenafillah, geleneğin kırılması
Abstract
Mustafa Kutlu is an important writer who has succeeded in presenting the concepts that he has received from the tradition and the life culture with his folk culture and expression, and he also preferred allegorical narration many times in doing so. His "Kötü Bülbül" story is a parody of the “rose and nightingale” metaphorical statement, which has an important place in Turkish literature and world literature. In the story, a critical attitude to the story of rose and nightingale, which is the allegory of “lover and loved” in classical literature, is mentioned; it has gone beyond the classical connotations of concepts to provide this critique. The new generation of nightingales, sometimes seeking revenge from vandalist sentiments and tradition by resorting to arabesque, desire to break tradition to overcome their apparition. Kutlu, in this story, aimed to create up-text and sub-text by creating layered story layers; while attempting to destroy the tradition in the up-text while trying to present the elements of the absence in the sub-text to the reader. In this study, the authors’ fictional initiatives and the meaning layers they wanted to create were evaluated.
Keywords
Mustafa Kutlu, Kötü Bülbül, rose and nightingale, fenafillah, destroy the tradition