CEVDET ÇAĞLA’NIN HİCAZ HÜMÂYÛN TAKSİMİ ARŞE KULLANIM ANALİZİ
(CEVDET ÇAĞLA'S HİCAZ TAKSİM BOW USAGE ANALYSIS
)
Yazar
|
:
Öğr. Gör. Atalay Durmaz
|
|
Türü |
:
Telif
|
Baskı Yılı |
:
11
|
Sayı |
:
33
|
Sayfa |
:
92-107
|
Özet
Keman 1700’lü yıllardan bu yana fiziki olarak birçok değişikliğe uğramıştır. Bu değişiklikler ile birlikte kemancılar ve öğretmenler yeni pozisyon teknikleri ve yay teknikleri geliştirmiştir. Geliştirilen bu teknikler zorluk derecesi yüksek olan eserlerin icrasında kolaylık sağlamıştır. 16. yüzyıldan itibaren Avrupalı icracılar tarafından törenler ve eğlenceler için gelen Avrupalı icracılar, Türk kültürüne kemanı tanıtmıştır. İl olarak Viol çeşitlerinden Viola D’amore Türk müziğinde kullanılmış ve Sine keman olarak adlandırılmıştır. En son haliyle müziğimizde kullanılan keman Türk müziğine klasik enstrümanlarımızdan daha sonra katılmış olsa da Türk müziğinde önemli bir yer teşkil etmektedir. Yüzyıllardır geliştirilen yay ve diğer keman tekniklerinden dolayı müziğimizde önemli bir yer edindiği düşünülebilir. Türk müziği keman icrasının teknik gelişimi üzerine bir keman metodu yazılmamıştır. Ancak Batı müziği keman metotlarından faydalanılmıştır. Türk müziği keman icrasında kullanılan yay tekniklerinin daha fazla geliştirilmesi için keman icralarının incelenmesi gerekmektedir. Ancak eski keman sanatçılarımızın sağ ve sol el tekniklerini görüntülü olarak inceleyebileceğimiz fazla kaynak bulunmamaktadır. Bu çalışmada, TRT arşivinde bulunan Cevdet Çağla’nın Hicaz Hümâyûn taksiminin görüntülü videosundaki icrasının yay kullanım analizi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Keman, Yay, Cevdet Çağla, Hicaz, Taksim
Abstract
The violin has undergone many physical changes since the 1700s. With these changes, violinists and teachers developed new positioning techniques and bow techniques. These developed techniques have facilitated the performance of works with high difficulty levels. From the 16th century, European performers, who came by European performers for ceremonies and entertainment, introduced the violin to Turkish culture. As a province, Viola D'amore, one of the Viol varieties, was used in Turkish music and was called Sine violin. Although the violin used in our music in its most recent form was added to Turkish music later than our classical instruments, it has an important place in Turkish music. It can be thought that it has an important place in our music due to the bow and other violin techniques developed for centuries. A violin method has not been written on the technical development of Turkish music violin performance. However, Western music violin methods were used. In order to further develop the bow techniques used in Turkish music violin performance, violin performances should be examined. However, there are not many sources where we can visually examine the right and left hand techniques of our old violinists. In this study, the bow usage analysis of Cevdet Çağla's performance in the video video of the Hicaz Hümâyûn taksim in the TRT archive will be made
Keywords
Violin, Bow, Cevdet Çağla, Hicaz, Taksim